Review | Mockingjay, Part 2 – Een voorbereiding op oorlog?

by Charelle
mockingjay

Boek niet gelezen? Dan bevat dit artikel waarschijnlijk spoilers!

Met de release van de eerste The Hunger Games film bracht ik met enorm lage verwachtingen een bezoekje aan de bioscoop. In de regel kunnen filmadaptaties niet op tegen de boeken waarop ze gebaseerd zijn, een regel die voor mij sterk werd bevestigd door de Harry Potter films. Ik was er dan ook van overtuigd dat The Hunger Games een aardige film zou zijn, maar verder geen woorden waard was.

Niets bleek minder waar. The Hunger Games serie is één van de beste filmadaptaties die ik ken. De films weten precies het gevoel te geven dat de boeken willen overbrengen. Je voelt het dictatorschap, de armoede, de opstand. Nog sterker soms dan in de boeken. De mise-en-scène is perfect en niemand had beter gecast kunnen worden voor de rol van Katniss dan power vrouw Jennifer Lawrence.

Integendeel tot 2012, klopte mijn hart nu dan ook vol verwachting voor Mockingjay – Part 2 (en niet zozeer voor Sinterklaas). Mijn hoge verwachtingen bleken geheel terecht. Vanaf de eerste minuut werd ik meegezogen in het verhaal waarna ik voor 139 minuten aan het scherm gekluisterd zat. En dat terwijl ik toch echt al wist wat er allemaal ging gebeuren.

hunger games

Toegegeven, ik was blij dat ik in de 2D zaal zat en niet in de 3D IMAX DOLBY (WAT NOG NIET MEER). Want ondanks dat de film boeit vanaf de eerste minuut, is dit absoluut geen easy watch. De gruwelijk gedetailleerde doden uit het boek zijn gewoon in de film verwerkt, gelukkig wel in iets minder detail, omdat de film zijn PG13 rating moest behouden. Zo blijft het moment waarop Finnick wordt verslonden door mutts op het netvlies hangen, mede dankzij de verslagen uitdrukking op het gezicht van de altijd zo dappere god. Een moment om even je hand voor de ogen te houden dus.

Qua personageontwikkeling is de film ook een mooie aanvulling op het laatste boek. Zo wordt de verhouding tussen Gale en Katniss beter in beeld gebracht en twijfel je voor geen seconde meer aan haar keuze voor Peeta. Tegelijkertijd wordt er ook een mooie invulling gegeven aan Gale’s toekomst, aangezien je gedurende de film aanschouwt hoe hij carrière maakt als onderdeel van de opstand en later (waarschijnlijk) onderdeel wordt van defensie.

Waar Peeta echter goed werd uitgewerkt in het boek, inclusief zijn herstel na de marteling bij Snow, wordt daar in de film wat minder aandacht aan besteed. Dat maakt het herstel van Peeta enigszins ongeloofwaardig, mede doordat de film ook geen handvat voor tijdsbesef biedt. Het is vaak onduidelijk hoeveel tijd er verstrijkt tussen verschillende gebeurtenissen. Wanneer Peeta dus opeens weer aanspreekbaar is, lijkt dit ’te snel’.

Strijd, oorlog en liefde. Een combinatie die in Mockingjay onvermijdelijk leidt tot een hoog emotiegehalte. De film bevat genoeg scènes waarbij een doosje Kleenex goed van pas komt. Vervelend? Absoluut niet. De scènes zijn oprecht en een juiste weerspiegeling van de dystopie die de werkelijkheid is van een parallelle dimensie.

Dure woorden? Misschien. Maar in deze tijd van maatschappelijke angst en onrust, zette de film mij wel aan het denken. Oorlog is gruwelijk. En wat als het oorlog is? Hoe reageren mensen dan? Welke keuzes maken mensen. En, ben ik dan net zo sterk als Katniss? Mentaal, ik hoop het. Fysiek, ik zou willen van wel, maar nee. Maar waarom dan niet? Moeten wij ons voorbereiden op bittere tijden, gewoon, voor het geval dat? Is dit waarom gym verplicht is op school? Zou iedereen verplicht naar de sportschool moeten van de overheid? En zo niet, waarom dan niet?

Dit zijn vragen waar ik nu geen antwoord op heb en ik me op dit moment ook niet teveel mee kan bezighouden. Want. Het is geen oorlog. Nog niet. En het doel is dat het dat ook niet wordt. Maar terwijl ik de film keek, was dit wel wat mij bezighield. Zó sterk brengt Mockingjay – Part 2 de trilogie ten einde. De strijd tegen dictatuur wordt gevochten en overwonnen, maar niet zonder emotie. Noch zonder leiden of onrecht.

Image source: NY Post